Done! Je to zvláštní, ale ten čas na vysoké běží nějak extra rychle. Opět jsem se nestačil ani nadechnou a začal další semestr. A jen co jsem se do něj vrhnul, už je zase konec. Během prázdnin jsem ovšem učinil osudové rozhodnutí a z osobních důvodů rozvolňuji studium o rok. Tudíž tento (3) rok není můj poslední na bakalářském studiu.
I když tento semestr vypadá oproti minulému semestru poměrně jednoduše, zdání klame. Tak jdeme na souhrn.
IIS (Informační systémy)
Předmět který je pomyslným zakončením dlouhého projektu, který se táhne už od prváku z předmětu IUS, kde se dělal návrh informačního systému. V předmětu IDS se k informačnímu systému měla realizovat databáze a teď v IIS se to všechno poskládá dohromady a konečně se informační systém i naprogramuje. To je také úkolem jediného projektu, který v tomto předmětu je. Projekt je celkem za 30 bodů. No a teď co nás má předmět jako takový naučit. No… okrajově se probírá HTML, XML, PHP, DTD, XSLT, JSON, dále principy jak informační systém realizovat a vše se motá kolem OLTP a OLAP. Předmět je to tak trochu nezáživný, i když se chvílemi probírají celkem zajímavé věci. V polovině semestru se psala půlsemestrální zkouška, která byla za 19 bodů. Já si docela věřil na projekt a měl jsem trochu jiné starosti, takže jsem přípravu kompletně vynechal a i tak jsem utržil 11 bodů. Projekt by se měl správně realizovat ve dvojicích, ale mám docela slušné tempo, a i když jsem žádného parťáka neměl (můj parťák z IDS si IIS letos nezapsal), projekt byl hotov cca za 5 dní. Nakonec utržil 24 bodů, protože jsem “blb“ a přehlédl jsem odrážku v zadání. V IIS je také zápočet na 25 bodů, který jsem hravě splnil.
Na zkoušku jsem se nijak zvlášť nepřipravoval. Akorát jsem si prošel zadání z loňských let. Zadání se moc nemění, a tak je 70% pravděpodobnost, že na zkoušce budou stejné příklady. A taky že byly. Nakonec jsem ze zkoušky získal 30/51 a celkově jsem si z IIS odnesl 65 bodů a krásné D.
V předmětu je spousta teorie a ve většině případů to není zrovna nic moc záživného. Stěžejní je tu projekt. Takže kdo se nevykašle na projekt, ten je za vodou. Jinak IIS pro mě nebyl téměř žádným přínosem. Vesměs všechno, co se probíralo, jsem už znal, nebo jsem s tím už přišel do styku.
Hodnocení: 1/5
Prošlo: 88%
IMP (Mikroprocesorové a vestavěné systémy)
Další hardwarový předmět na FITu. Tentokrát se všechno točí kolem FitKitu a Mikrokontroléru MC9S08JM60, který se probere od procesoru až po porty. Prostě sakum prdum všechno. IMP je v tomto semetru za nejvíce (6) kreditů, a jeho náročnost nebyla nijak velká. V dřívějších letech byly povoleny jakékoliv materiály ke zkoušce, takže se člověk nemusel šrotit ty stovky pojmů a schémat. Ovšem letos si vedení trochu pohrálo a veškeré poznámky ke zkouškám zakázaly. Má já to ale smůlu… I přes tento fakt jsem na přednášky chodil spíše příležitostně a až v druhé polovině semestru, protože se mi kryly se cvičeními do předmětu ITU. Během semetru probíhala také 4 laboratorní cvičení, kde bylo za úkol hrát si (programovat) náš milovaný mikrokontroler. Za cvičení bylo možné získat 16 bodů. Já získal jen 12, protože jsem musel vynechat poslední cvičení z důvodu, že se mi krylo s půlsemestrálkou do předmětu ISA. V IMP je také projekt. Je zde více variant na různých platformách, nebo v prostředí CodeWarior. Já měl dobrou zkušenost s FitKitem a tak jsem si zapsal variantu Trigonometrické funkce, kde se měl naprogramovat výpočet sin, cos, tan, cotan pomocí algoritmu CORDIC. Projekt byl poměrně snadný. Tak trochu jsem si s ním i vyhrál, takže plný počet 14/14 bodů nebyl překvapením.
I tady se v druhé polovině semestru psala půlsemestrální zkouška a jak už jsem řekl, nebyly povoleny žádné materiály. Jen kalkulačka, tužka a čistý papír. Taky mé obavy narůstaly, protože člověk vůbec nemá ponětí, jak se zkouška od loňska změnila a jak je to s obtížností. Zvolil jsem tedy metodu provádění výpisků z prezentací a přednášek. Vše se naučil a doufal, že to bude stačit. Nakonec jsem z půlsemetrálky dostal pěkných 13/19 bodů.
No je zbývala už jen semestrální zkouška. Na zkoušce nebylo žádné minimum, takže jelikož jsem se za semestr celkem činil, měl jsem 39b a na zkoušku mi teoreticky stačilo jen 11 bodů. Čekal jsem podobné zadání jako na půlsemestrálce, takže jsem zvolil i podobný styl přípravy jako před půlsemestrální zkouškou. A hle, kudla do zad! Neříkám, že to bylo až zas tak těžký, ale několikrát jsem ten papír se zadáním otočil, než jsem začal konečně něco psát. Nakonec se to tahání z paty u zkoušky vyplatilo a 22/51 mi bohatě stačilo na D.
I když je to HW předmět, mě docela bavil a dokonce jsem si z něho odnesl několik cenných informací. Jsem rád, že jsem jej mohl absolvovat. Líbil se mi také přátelský přístup jak přednášejících, tak i cvičících v laboratořích. Více takových lidí a více takových přístupů na FITu.
Hodnocení: 4/5
Prošlo: 83%
IMS (Modelování a simulace)
Modelování a simulace je jeden ze strašáků pátého semestru. Cílem předmětu je seznám studenta se základy simulací, modelů, generátorů a různých metoda jak a co se dá simulovat. Jednou z nosných částí jsou také Petriho sítě, které jsou hlavním tématem na půlsemestrální zkoušce. Látka je to opravdu zajímavá a navíc v podání doktora Peringera i srozumitelná. Ovšem je toho hodně co musí člověk znát. Zápočet byl stanoven na 10 bodů, což není moc, ale jsou jen dvě příležitosti jak body získat. Jednou z nich je půlsemestrální zkouška za 10 bodů a druhou je týmový projekt (pro dva lidi) za 20 bodů. Já opět zvolil variantu, kdy jsem projekt tvořil sám. Mé zadání znělo “ Navrhněte a implementujte simulátor číslicových obvodů“. Bylo mi jasný, že tady bude problém. Takže zbývala půlsemestrální zkouška. Na tu jsem se opravdu precizně připravil a také jsem (jako jeden z mála) získal plný počet bodů 10 z 10, čímž jsem hned získal zápočet. Tak nějak se mi ulevilo, protože jsem věděl, že i když projekt totálně zmrvím, tak můžu jít ke zkoušce. K projektu samotnému jsem se dostal až 2 týdny před odevzdáním a pomalu zjišťoval co a jak realizovat. Nakonec se mi podařilo vytvořit funkční číslicový simulátor a oddechl jsem si podruhé. Tři dny před finálním odevzdáním jsem ovšem zjistil, že mé zadání nesmělo využívat knihovny simlib (což jiná zadání mohla) a začaly se o mě pokoušet mrákoty. Během těch tří dnů jsem jel jak fretka a vše složitě předělal. Fungovalo to, ale tak nějak… né zrovna dle mých představ. Nic naplat, nebyl čas. Rychle přepsat rozsáhlou dokumentaci a odevzdat. Hodnocení jsem čekal dost nízké, ale až tak moc mi to nevadilo, protože jsem již měl zápočet. Když jsem tedy následně otevřel výsledky hodnocení, úžasem mi spadla brada. Ohodnoceno 17/20. No… co k tomu říct. Tím rozhodně neříkám, že bylo hodnocení tak mírné, ale asi jsem tam měl vše, co očekával.
A teď už zbývala jen zkouška. Na zkoušce lze získat až 70 bodů s tím, že minimum na úspěšné složení je 30 bodů. I na zkoušku jsem se precizně připravoval a nebylo to žádné překvapení. Doktor Peringer je férový a na zkoušce se opravdu objevilo to, co v přednáškách zdůraznil a vypíchl. Takže nakonec jsem utržil 47/70 a celkově 74 bodů z předmětu a známku C.
IMS není rozhodně lehký předmět a je zde jen málo příležitostí jak získat body. Rozhodně doporučuji co nejvíce zapracovat na projektu, protože to je to jediné, co vás může dělit od získání zápočtu. Na druhou stranu oceňuji přístup a i podání látky. Probírají se opravdu zajímavé věci, a proto doporučuji navštěvovat přednášky, neboť jsou jistým přínosem.
Hodnocení: 3/5
Prošlo: 71%
IPZ (Periferní zařízení)
Dalším povinným předmětem tohoto semestru byl předmět zabývající se sběrnicemi, vnitřními signály, disky, porty, no prostě vším, co se nějakým způsobem týká periferních zařízení. V předmětu není žádný zápočet a vlastně ani žádný projekt. Jediné, čím se tak dají získat body, jsou dvě cvičení po dvou bodech a půlsemestrální zkouška, za kterou je možné získat až 30 bodů. Předem doporučuji rozhodně nepodceňovat přípravu na půlsemestrálku. Předmět má každý týden tří hodinovou přednášku. Mnoho lidí brblalo, že se v tomto předmětu učí staré věci. Já osobně stejný názor nesdílím. Přednášky (pokud se člověk soustředí na to, co přednášející říká) jsou poměrně zajímavé a navíc se tím dá pochopit mnoho věcí, které se pak doma nemusíte složitě učit. Ani mi nepřišlo, že by se učila bůh ví jak stará látka. Je jasné, že když se probírají sběrnice, tak se musí probrat i ty staré. To platí i u diskových jednotek, portů, apod. Naopak mi to přišlo zajímavé, protože člověk názorně viděl ten pokrok v technologiích. Předmět je jen za 4 kredity a dle mého názoru není vůbec těžký. Přednášející je férový při opravování zkoušek, takže já osobně si nemám vůbec na co stěžovat. Naopak bych řekl, že to byl jeden z nejzáživnějších předmětů tohoto semestru. Já si osobně nahrabal 73 bodů a další C do sbírky.
IPZ bylo tímto rokem naposled zařazeno do povinných předmětů, což si myslím, že je škoda. Přístup přednášejícího mi přišel naprosto korektní, jen ten přednes při přednáškách by mohl být trochu živější, aby se člověku nechtělo tak moc spát.
Hodnocení: 3/5
Prošlo: 87%
ISA (Síťové aplikace a správa sítí)
A máme tu druhého strašáka semestru. Předmět Síťové aplikace a správa sítí volně navazuje na předmět IPK, kde se probraly základy sítí. V ISA je naopak probíraly již různé síťové aplikace, LDAP, DNS, QoS, VoIP a podobné užitečné technologie. Každý týden probíhaly dvouhodinové přednášky, které taktéž doporučuji navštěvovat, neboť přednášejícím je Ing. Petr Matoušek Ph.D., který vše vysvětluje srozumitelně a názorně. Během semestru probíhají každých čtrnáct dní i laboratorní cvičení, kde se procvičuje probraná látka na přednáškách. Za cvičení jsem obdržel je možné obdržet až 10 bodů. Mě se až na malé drobnosti podařilo získat 9,5b. Cvičení nejsou nijak těžká, takže je rozhodně doporučuji navštěvovat. Také bylo za úkol řešit jeden projekt v jazyce C/C++ na zadané téma. Já si vybral “Čtečka novinek ve formátu Atom s podporou SSL/TLS“, což nebyl nijak zvlášť složitý projekt, ovšem měl spousty detailů, které bylo třeba řešit. S projektem jsem si opravdu vyhrál, protože lze za něj získat až 15 bodů a jelikož je v ISA stanoven zápočet na 20 bodů, úspěšné zvládnutí projektu je klíčové. Snaha se vyplatila a já z projektu obdržel 14/15 bodů. Poslední týden semestru se ještě psal praktický test, kde bylo zadáno 5 praktických úkolů a my je pomocí znalostí nabytých během semestru mely vyřešit. Tady jsem už přípravě nedal tolik, kolik bych chtěl a tak jsem obdržel v uvozovkách jen 6/15. Za celý semestr jsem si tak nahrabal celkem 30 bodů, a jelikož je ze semestrální zkoušky minimum jen 20 bodů, teoreticky mi k absolvování stačilo získat minimum ze zkoušky. V ISA je velké množství různých pojmů, zkratek ,protokolů a dalších všemožných technologiích, které je třeba se naučit. Bohužel i přes veškeré vypětí se mi nepodařilo naučit veškerou látku a tak jsem šel na první termín s tím, že jej nejspíš neudělám. I když zadání nebylo nic moc, po opravení zkoušky mi v informačním systému svítilo 27 bodů ze zkoušky a celkově 57 z předmětu. Tím jsem tedy předmět absolvoval. Sice na E, ale absolvoval. Jak už jsem naznačil, zkouška je těžká a rozhodně je třeba se na ni připravit v dostatečném předstihu. Mimochodem v ISA jako v snad jediném předmětu na FITu je možnost registrace variantních termínů. To znamená, že je vypsáno 8 termínů (3 písemné a 5 ústních) a je jen na studentovi, který si zaregistruje.
Předmět je to zajímavý, ale těžký. Nicméně v podání pana Matouška je látka jasná a srozumitelná.
Hodnocení: 4/5
Prošlo: 69%
ITU (Tvorba uživatelských rozhraní)
Předmět Tvorba uživatelských rozhraní je pomyslnou třešničkou na dortu. Předmět má pouze klasifikovaný zápočet a nosnou částí je implementace a prezentace uživatelského rozhraní na vybrané téma (případně přijít se svým vlastním). Já se spojil se dvěma kolegy a zvolili si své vlastní téma, čímž bylo “Webová aplikace pro týmovou tvorbu testovacích případů“. Projekt jsme chtěli původně realizovat v Node.js dotáhnout jej do stádia, kdy by byl výsledek plně funkční a použitelný. Později jsme ovšem z časových důvodů implementovali plně funkční verzi ovšem jen pomocí PHP a Javascriptu. U obhajoby jsme pak dostali 43/55 což byl nejlepší možný výsledek za splnění standardních podmínek zadání. Během semestru také probíhalo 5 cvičení po 5 bodech. Mě se podařilo získat 20/25 a to jen proto, že se mi na poslední cvičení už nechtělo. Taktéž se v 10 týdnu psal malý testík, za který jsem získal 19/20 přičemž příprava se dala zvládnout za jedno odpoledne. Předmět má celkem 9 přednášek, kde se probírají různé technologie (WPF, Qt, WinAPI, Gamifikace, …), pomocí kterých lze realizovat uživatelské rozhraní. Nakonec jsem z předmětu získal krásné B.
Předmět hodnotím velice kladně, protože se zde probírají opravdu užitečné věci, které se využívají v praxi. Navíc díky cvičením a projektům si člověk na vlastní kůži zkusí, jaké to je navrhovat uživatelsky přívětivé prostředí.
Hodnocení: 5/5
Prošlo: 96%
Moje skóre | ||||
IIS | Informační systémy | 65 bodů | D | |
IMP | Mikroprocesorové a vestavěné systémy | 61 bodů | D | |
IMS | Modelování a simulace | 74 bodů | C | |
IPZ | Periferní zařízení | 73 bodů | C | |
ISA | Síťové aplikace a správa sítí | 57 bodů | E | |
ITU | Tvorba uživatelských rozhraní | 82 bodů | B |