Uf uf, další půlrok na vysoké je za mnou. Musím říct, že i když už mám polovinu bakalářského studia za sebou, nepřijde mi, že bych si zvykl na ta vysokoškolská překvapení. Ale velké letní (tříměsíční) prázdniny měly vskutku regenerační účinky a tak do nového ročníku jsem nastoupil s přesvědčením, že makat začnu ihned od začátku. Ovšem rychle po startu můj zápal opadl, když jsem viděl, co na nás tentokrát čeká.
IAL (Algoritmy)
Začnu hned tím, čeho jsem se už od začátku dost obával. V předmětu Algoritmy se seznámíte se všemi možnými i nemožnými postupy implementace, řazení a vyhledávání. Naučíte se jak zefektivnit svůj kód a po jeho dokončení předmětu byste měli být schopni psát optimální a “rychlý“ kód. V samotném předmětu jsem problém vůbec neviděl. Problém byl v přístupu a přednáškách. Garantem a zároveň přednášejícím je profesor Honzík, který si v předmětu stanovil jakýsi svůj vlastní hybrid pseudopascalu, díky čemuž většina kódů z jeho opory nebo slajdů z přednášek nefunguje. Nehledě na enormní množství jak logických tak i syntaktických chyb v opoře. Když se vrátím k samotným přednáškám, tak profesor Honzík nyvíc vykládá celou látku dost nezáživně a spíš máte tendenci dělat všechno možný, jen aby jste to nemuseli poslouchat. Prostě a jednoduše se opravdu těžko držela pozornost. Během roku byly zadány dva projekty, které se opakují snad už 20 let, a každý rok se provede jen minimální obměna. Každý z projektů byl za 10 bodů a vůbec nebyl žádný problém získat plný počet. Kapitolou samou pro sebe byla půlsemestrální zkouška na které bylo možno získat až 14 bodů. I když jsem přípravě věnoval dost času, tak orientace v Honzíkově syntaxi nebyla zrovna jedna z nejlehčích a já nakonec získal jen 6 bodů.
Na pozadí se také zpracovával společný projekt s předmětem IFJ (popíšu v IFJ) ze kterého se dalo do předmětu IAL získat 10 bodů z obhajoby a 5 z dokumentace. Za dokumentaci jsme získali plný počet, ale obhajoba se nám ale vůbec nevyvedla a museli jsme se spokojit pouze s pěti body. Takže ke zkoušce jsem nastupoval celkem s 36 body. Po zkušenostech z půlsemestrálky jsem ke zkoušce přistupoval dost skepticky a snažil se naučit co nejvíce věcí. Nakonec se mé obavy nenaplnily a já ze zkoušky získal 32 bodů.
I když byl IAL poměrně zajímavý, tak díky arogantnímu přístupu profesora Honzíka můj zájem o něj velice rychle opadl.
Hodnocení: 3/5
Prošlo: 73%
IFJ (Formální jazyky a překladače)
Dalším předmětem tohoto semestru byly Formální jazyky a překladače. Hlavním úkolem předmětu bylo nás seznámit s technikami návrhu překladačů a typů gramatik. Garantem a zároveň přednášejícím byl profesor Meduna. Jeho přednášky to byl přímo koncert. Vše srozumitelné, záživné, občas proloženo nějakou zajímavou historkou či vtípkem. Prostě prof. Meduna je opravdu člověk na svém místě a já jsem velice rád, že jsem měl tu čest navštěvovat jeho přednášky a něčemu se přiučit. V IFJ byl zadán snad největší projekt bakalářského studia pro pěti členný tým. Úkolem byla implementace interpretu imperativního jazyka IFJ14, který je podmnožinou jazyka Pascal. Na vypracování projektu byl prakticky celý semestr a celková práce skýtala nespočet hodin analýz principů a technik implementace a následně samotnou implementaci. K mé smůle jsem se přidal k týmu, který k práci přistupoval velice laxně až naivně a prakticky do poloviny semestru se nic moc nedělo. Pak mi už došla trpělivost a převzal jsem iniciativu a na projektu jsem začal dělat na vlastní pěst s vědomím, že i když se mi nejspíš nepodaří naimplementovat celý projekt ve stanoveném čase, aspoň nějaká část by mohla být uznána, protože podmínkou zápočtu z IFJ byla také nutnost získat určitý počet bodů z projektu (přesněji 5/20). Zhruba 3 týdny před odevzdáním se konečně více či méně zapojili i ostatní členové týmu a nakonec se nám podařilo celý projekt víceméně úspěšně dokončit ve stanoveném čase. Projekt byl společný pro dva předměty IFJ a IAL. V IFJ se hodnotil projekt jako celek, implementace a dokumentace. V IAL se hodnotila především jeho obhajoba před komisí a dokumentace. Když jsme projekt dokončili a čekali na vyrozumění o bodovém ohodnocení, probíhaly obhajoby. Každý si připravil řeč a své vědomosti. U obhajoby jsme byli nemile překvapeni, když se tam objevil prof. Honzík. Během prezentace nám bával patřičně najevo, že nás vůbec neposlouchá a místo toho si tam krájel a žužlal hrušku. I jeho arogantní pohled a přístup nám nebyl zrovna moc příjemný. Vše navíc zazdily otázky na implementaci dvou kódů i předmětu IAL, kterým jsme z jeho skript jen obtížně rozuměli a implementovali je podle sebe. Nakonec jsme si od obhajoby odnesli pouze 5 bodů z 10. Z dokumentace jsme získali plný počet 5/5 a ze samotného projektu 17/20. Zhruba v polovině semestru se také psala půlsemestrální zkouška, který nebyla nikterak těžká a pokud jste profesora Medunu na přednáškách poslouchali, nebyl vůbec žádný problém. I samotná semestrální zkouška nebyla už vůbec žádným problémem a dala se vcelku pohodově zvládnout.
Hlavní důraz v IFJ je kladen právě na projekt a jeho správnost, takže zkoušky už byly spíše takové formality.
Hodnocení: 5/5
Prošlo: 69%
INM (Numerická matematika a pravděpodobnost)
Poslední (v pořadí třetí) matematika, kterou je nutné projít na cestě k bakalářskému titulu. Tentokrát, se jednalo a numerické výpočty, iterace a pravděpodobnost. Konečně jsem zase jednou matematiku dobře chápal. Na přednášky jsem chodil na mnou tak neoblíbený FEKT, které tam měl ing. Fuchs. Přednášky byly srozumitelné a vše co se probíralo na přednáškách se opět s ing. Fuchsem probíralo na numerických cvičeních, na kterých se mimochodem psala každý týden i malá tříbodová písemka. Během semestru bylo možno získat až 30 bodů právě z těchto písemek. Mě se podařilo získat 26/30 a jelikož podmínkou udělení zápočtu byla hranice pouze 10 bodů, byl jsem celkem vysmátej. I když z počátku byla matematika právě jedním ze strašáků, během semestru to zas taková hrůza nebyla. Půlsemestrální zkouška se v INM nekoná a proto se ze závěrečné zkoušky dá získat až 70 bodů. Zkouška se psala jako první v pořadí a opět, pokud člověk chodil na cvičení a přednášky, dala se zvládnout.
Numerická matematika byla vcelku zajímavým předmětem, protože se probíraly postupy, jak počítat rovnice, derivace integrály aj. pomocí iteračních metod, které mi přišly rozhodně přívětivější než počítat integrály přímo.
Hodnocení: 3/5
Prošlo: 76%
INP (Návrh počítačových systémů)
Následník mnou oblíbeného INC ze kterého se mi povedlo získat i A. Tentokrát začalo přituhovat. Během semestru jsem navštěvoval první polovinu přednášek, a jelikož jsem zjistil, že se vše dokážu naučit rychleji, tak jsem na ně přestal v průběhu semestru chodit. Také byly zadány dva projekty, které se měly řešit na všemi tak oblíbeným FITkitu. Jeden projekt spočíval v rozblikání led diod na přídavném zařízení. Z tohoto projektu jsem získal plný počet 13/13. Další projekt už byl jiný kafe a spočíval v realizaci procesoru pro jazyk Brainfuck. I když to vypadalo dost obtížně, téměř vše bylo důkladně popsáno v přednáškách a tak i z druhého projektu jsem získal plný počet 20/20 bodů. I tady se v polovině semestru psala půlsemestrální zkouška, která vypadala dost obtížně, ale nakonec se mi poštěstilo a já získal parádních 13/15 bodů. Ke zkoušce jsem tedy napochodoval s celkem 46 body. K získání zkoušky mi stačilo získat minimum ze zkoušky (což bylo 20 bodů). Jenže tato hranice se během zkoušky ukázala jako téměř nedosažitelná. I když jsem nic nezanedbal a opravdu se poctivě učil, na závěrečné zkoušce se objevily všechny věci, které byly spíše okrajové a ve slajdech zapadlé. No prostě při odchodu mi bylo jasný, že půjdu na opravný termín. K mému úžasu za pár dní tam opravující někde vyčaroval celých 22 bodů a já spokojeně prošel.
INP byl spíše hardwarový předmět, který mi přece jen něco dal. Ale upozorňuji, na zkoušku se připravujte opravdu precizně.
Hodnocení: 4/5
Prošlo: 76%
ISS (Signály a systémy)
Nazval bych to španělskou vesnicí. ISS popisovalo průběhy signálů, sinusovky, kosinusovky, a různé operace se signály a systémy. Pro některé to byl nepochopitelný a těžce nezáživný předmět. P5ednášky jsem nenavštěvoval, protože se mi kryly se cvičeními právě z ISS a se cvičeními z IW1. Ale to neznamená, že jsem nesledoval záznamy. Naopak, téměř každý záznam jsem si pečlivě pouštěl a dokonce si z něj dělal podrobné zápisky. A chvílemi mi přišlo, že i to ISS v podání docenta Černockého není zas tak špatný předmět. Něco jsem pochopil více, něco méně. Během roku byla počítačová cvičení, ze kterých se dalo získat až 12 bodů. Jenže, moje lenost zapříčinila, že ze cvičení jsem získal pouhé 2 body. Naopak na půlsemestrální zkoušku jsem se náležitě připravil a získal (pro některé neskutečných) 21/25 bodů. KE konci semestru byl zadán i velice jednoduchý projekt, ze kterého se dal plný počet 12/12 získat bez obtíží. Na závěrečnou zkoušku jsem zvolil podobnou taktiku učení jako na půlsemestrálku (tam se mi to vyplatilo). Takže i když byla semestrální zkouška podstatně těžší, dala se zvládnout (i když s obavami).
Nepopírám že je ISS těžký a nezáživný předmět, ale mě samotného některé jeho části zaujali a když se člověk více zaboří do problematiky signálů, zjistí, že i ISS má svou logiku.
Hodnocení: 2/5
Prošlo: 75%
IW1 (Desktop systémy Microsoft Windows)
Jako volitelný předmět jsem si tento semestr zvolil IW1. Probíralo se tam podrobné nastavení operačního systému Windows 8.1. Popravdě jsem čekal trochu něco jiného, ale i tak mě to zaujalo a na cvičení (které se konaly každých čtrnáct dní) jsem se patřičně a vcelku i s chutí připravoval. Jak už jsem naznačil, v IW1 probíhaly každých 14 dní bodovaná cvičení. Mě se podařilo získat celkem 19/20 bodů. V ¾ semestru se také psala půlsemestrální zkouška, která nebyla nikterak těžká, ale popravdě jsem ji trochu podcenil a získal pouze 16,5/25. V předmětu byla možnost složení MCP zkoušky, která plně nahrazovala závěrečnou zkoušku předmětu. Mým prvotním cílem bylo MCP zkoušku složit, ovšem po katastrofální komunikaci a podpoře ze strany Microsoftu jsem se na registraci zkoušky vyloženě vykašlal, protože domluva s Microsoftem mě stála neskutečný nervy. Takže jsem napochodoval ke standardní závěrečné zkoušce z IW1 která se skládá ze dvou částí. Teoretické a praktické, kde se objevují podobné úkoly probírané během semestru na cvičeních. Ze zkoušky jsem získal 39 bodů a odcházím s C.
IW1 byl pro mě zajímavým a i užitečným předmětem, kde jsem se naučil celkově správu a nastavení OS Windows 8.1.
Hodnocení: 3/5
Prošlo: 92%
Moje skóre | ||||
IAL | Algoritmy | 68 bodů | D | |
IFJ | Formální jazyky a překladače | 68 bodů | D | |
INM | Numerická matematika a pravděpodobnost | 63 bodů | D | |
INP | Návrh počítačových systémů | 68 bodů | D | |
ISS | Signály a systémy | 63 bodů | D | |
IW1 | Desktop systémy Microsoft Windows | 70 bodů | C |