Ano, už to je celý půlrok, co studuji na FITu a dokonce i úspěšně (teda alespoň podle mě). Když jsem nastupoval do prvního ročníku, nevěděl jsem, do čeho jdu a nejistota tu hrála velice významnou roli. Podobně tomu bylo i před půlsemestrálními zkouškami a vlastně i těmi semestrálními. Člověk neví co od zkoušek čekat, jak je to s obtížností, jakým stylem se provádí, ale ve výsledku to nebylo nic moc hrozného. No, tak se vrhnu na zhodnocení jednotlivých předmětů. V prvním semestru na FITu máte celkem 5 povinných předmětů. Mimo to máte možnost si zapsat dva dobrovolné semináře (z matiky a fyziky). Ani jeden jsem neabsolvoval, protože si věřím, a i když matika není zrovna můj silný obor, necítil jsem potřebu si hned v prvním semestru přidělávat další práci.
IDA (Diskrétní matematika)
Pod pojmem diskrétní matematika si člověk jen těžko něco představí. A vlastně si to těžko představuje i během přednášek. Jelikož na FITu je v prvním semestru celkem dost lidí, je celý první ročník rozdělen do dvou skupin, A a B. V diskrétní matematice jsme (jakožto skupina B) měli přiděleného celkem příjemného docenta Kovára. Během přednášek jsem pochopil, že je to opravdu pán na svém místě (jednoduše řečeno matematik každým coulem). Z počátku se opakovaly základy množin a pak to začalo, topologie, zobrazení, matice. Krom snad dvou prvních a dvou posledních hodin jsem něják pořád nedokázal pochopit, o čem pan docent vypráví. Z vykládání jsem slyšel, že docentka Hliněná (ze skupiny A) je ve vysvětlování rozhodně zdatnější. Bohužel pro mě, rozvrh mi nedovoloval paní docentku Hliněnou navštěvovat a tak jsem se musel spokojit s docentem Kovárem. Díky bohu jsme dostali na cvičení doktorandku, která zpětně vysvětlovala to, co jsem před několika dny slyšel na přednášce. Takže pochopit alespoň část látky nebyl problém. Vedle tříhodinových přednášet tu byly odtýden i cvičení, ve kterých se probíraly příklady a jak už bylo řečeno, v našem případě se i vysvětlovala nepochopená látka. Vedle toho jsme měli i domácí úkoly v podobě 15 příkladů, které jsme museli průběžně odevzdávat. Nebylo to nic moc těžkého, a pokud člověk nedokázal s příkladem pohnout, napsal na FB a tam mu to ostatní většinou vysvětlili. Půlsemestrální zkouška byla obávaná, ale neprávem, dostal jsem plných 20 bodů, takže k závěrečné semestrální zkoušce jsem šel s tím, že potřebuji 13 bodů na projití. I ze semestrálky jsme měli respekt a i když zadání nebylo nic moc pěkného, díky magii docenta Kovára byla IDA zvládnutelný předmět.
Hodnocení: 3/5 (neví jestli to někdy k něčemu bude, ale rozhodně doporučuji nepodceňovat)
Prošlo: 83%
IAS (Asemblery)
Předmět asemblery byl pro mě poměrně pohodovým předmětem. Jelikož mám za sebou střední přes informatiku, tak základy práce s registry a programování ovládám. Opět probíhala každý týden tříhodinová přednáška, kterou nám přednášel docent Hanáček. Jeho vysvětlování bylo jednoznačné, a pokud se člověk alespoň chvíli soustředil, dokázal chytit nit a probíranou látku pochopit. Vedle přednášek probíhala i bodovaná cvičení. Cvičícího jsme si mohli na začátku semestru zvolit. Já si naštěstí vybral dobře, takže nebýt mé lenosti docházet na cvika, mohl jsem mít téměř plný počet bodů. Ovšem na výběru cvičících velice záleželo. Například můj kolega si vybral špatně a díky téměř nulovému bodovému hodnocení ze cvičení se mu nepodařilo IAS udělat. Půlsemestrální zkouška byla velkým strašákem, ale možná to bylo jen tím, že se psala jako první a nikdo nevěděl, do čeho jde.
Hodnocení: 4/5 (kvalitní výuka a názorné vysvětlení, IAS vám přinese opravdu hodně)
Prošlo: 72%
IUS (Úvod do softwarového inženýrství)
IUS byl poměrně nezáživný předmět plný definic, standardů a různých modelů. I když byla každý týden jen dvouhodinová přednáška, látky bylo až až. IUS přednášel ing. Kočí, jehož vykládání působilo jako pilulky na spaní. I když jsem absolvoval všechny přednášky, necítil jsem se, že bych si z nich cokoliv podstatného odnášel. Spíš jsem těžil ze střední. Během semestru se také řešili 2 projekty. Jeden byl provázán s druhým projektem z předmětu IZP a jednalo se o sepsání dokumentace k programu. Druhý byl pak návrh systému s popisem a UML diagramem. Mimo to probíhalo školení IVIG. V něm jsme se seznamovali s vyhledávacími postupy, jak správně citovat, a další vcelku užitečný věci. Z něj se dalo získat až 10 bodů, které se připočetly k IUSu. Ani jeden z projektů nebyl vůbec žádný problém a daly se zvládnout poměrně rychle. Půlsemestrální zkouška se u IUSu nepíše, zato semestrální zkouška je slušný záhul. Přípravě jsem věnoval 3 celé dny, kdy jsem nad tím seděl od rána až do večera. Opravdu jsem se dokázal za ty 3 dny celý IUS naučit, takže i když jsem pak u zkoušky dostal celkem na prd zadání, nakonec z toho vzešlo pěkné C. Předmět je to nezáživný a vesměs všechno se musíte učit na zpaměť, což je u některých jedinců problém. Kdybych měl srovnávat, tak to byl nejspíš i nejtěžší předmět z prvního semestru (pro mě), takže IUS rozhodně neberte na lehkou váhu a učte se už během semestru.
Hodnocení: 2/5 (i když probírané věci určitě jednou upotřebím, tak kvalita výuky a podání je dobrá tak akorát pro spaní)
Prošlo: 78%
ITO (Teorie obvodů)
Copak se pod teorií obvodů může tak skrývat? Ano, je to čistá elektrotechnika. Spousta obvodů, spousta výpočtů vše to vypadá opravdu obtížně. Ovšem elektrotechnika je tak trochu mým koníčkem a navíc jsem téměř všechno už slyšel na střední, takže ITO byl úplně na pohodu předmět. Navíc od poloviny semestru přednáší velice sympatický srandista docent Kunovský, kterého jsem si ihned oblíbil. Nejen že dokáže probíranou látku velice dobře a názorně podat, ale své vykládání prokládá i nějakým tím občasným vtipem, nebo životní historkou. Věřím, že s Kunovským se dokáže elektrotechniku naučit i technický antitalent. I když jsem probíranou látku znal, přes to jsem i nadále navštěvoval přednášky. Zaprvé, pro zopakování a za druhé kvůli Kunovskému.
Hodnocení: 5/5 (kdo ho neměl, tak nepochopí, co je docent Kunovský zač, nehledě na to, že přínos z tohoto předmětu rozhodně zůročíte i v běžném životě – teda alespoň někteří)
Prošlo: 76%
IZP (Základy programování)
IZP byl pro mě tím nejlehčím předmětem z prvního semestru. Já, člověk, který programoval celou střední, jsem s tímto předmětem neměl sebemenší potíže. Jako programovací jazyk bylo zvoleno čisté C. Přednášky byly opět tříhodinové, ale hned ze začátku jsem pochopil, že vykládání docentky Kreslíkové (stylem uspávač hadů) nebude to pravé ořechové. Skupina A měla docenta Smrčku, který je mistrem v programování i ve vysvětlování. K němu jsem na přednášku několikrát zašel, už jen abych pochopil, jak vypadá mistr v oboru. Jinak přednášky jsem vynechával úplně (až na světlé výjimky). Náplní předmětu byly i cvičení, z nichž některé byly bodované. Ty jsem na druhou stranu absolvoval všechny a to s plným počtem bodů. Mimo to, jsme měli samostatně během semestru řešit 3 projekty, které jsme následně obhajovali nacvičeních. Ani jedno z toho nebyl problém, takže jsem šel ke zkoušce se slušným bodovým ohodnocením. Přípravu na semestrální zkoušku jsem žádnou nedělal (nepřišlo mi to důležité) a až na drobné chybičky jsem získal i hodně bodů. Nakonec z toho vzešlo krásné B.
Hodnocení: 5/5 (tento předmět je opravu užitečný, hlavně pro ty, kteří vidí programování poprvé)
Prošlo: 72%
Moje skóre | ||||
IAS | Asemblery | 70 bodů | C | |
IDA | Diskrétní matematika | 76 bodů | C | |
ITO | Teorie obvodů | 82 bodů | B | |
IUS | Úvod do softwarového inženýrství | 76 bodů | C | |
IZP | Základy programování | 80 bodů | B |